SZIGETHY Anna

To content | To menu | To search

NAPLÓ

Entries feed

Friday, March 25 2022

Heterótipia, csoportos kiállítás


A GODOT Katalizátor díj finalisták csoportos kiállítása a Godot Kortárs Képzőművészeti Központban, Budapest, 2022.03.25.- 04.10.

https://www.gica.hu/post/godot-katalizator-dij-2022-finalistak-kiallitasa?fbclid=IwAR3t2qf5Coulg6u8MqNQNTYIL84FzdjwqymZLkd58B0FgdIu1Xkam_hTbU0

Home, sweet home, fotósorozat, 2018, 90x120 cm és papírtáskák printekkel, 2022, 60x70x30 cm, Véletlen egybeesések - gerjesztett bizonytalanság, risográfiáról készült print, 2021, 138x200 cm

Részletek a Home, sweet home installációról: http://szigethyanna.blog.free.fr/index.php?post/2022/03/27/Home%2C-sweet-home

Részletek a Véletlen egybeesés - gerjesztett valóság fotósorozatról: http://szigethyanna.blog.free.fr/index.php?post/2022/03/26/V%C3%A9letlen-egybees%C3%A9sek-gerjesztett-bizonytalans%C3%A1g

 



Friday, September 27 2019

Home, sweet home, fotósorozat


installációs munkák az otthonról és az otthontalanságról, 2018-22
installáció, fotósorozat, kollázsok és objektek



Van, aki könnyedén költözik egyik helyről a másikra, és van, aki egy életen át építgeti, őrzi, amit összegyűjtött. Van, akinek időnként új helyekre van szüksége, és van, akinek biztonságot ad a családi otthon, lakás megléte – még ha távol is él onnan. Ehhez az új munkámhoz a téma maga az az otthon, az a lakás, ami tele van a családom és saját történeteimmel. Mivel a gyerekkori otthonomat eladtuk és felszámoltuk, az elmúlt években az otthonosság-otthontalanság kérdése foglalkoztatott.Hogy mit kezdjen az ember az emlékeivel, az építő jellegű élményeivel, amelyek szorosan kapcsolódnak egy adott térhez. Ami, ha el is tűnik a mindennapi életéből megmarad az a biztonság, identitás, amit valaha jelentett.Ennek kapcsán ott készült fotókkal, videókkal dolgoztam, amelyeket kiegészítettem olyan saját kollázsokkal, képekkel, amelyeket egykori élmények alapján reprodukáltam. Az egész otthon-otthonosság kérdés néhány éve, az Európát elért menekülthullámmal kapcsolatban is felmerült bennem: látva az embereket, akiknek az a másfél négyzetméternyi karton a Nyugati tranzitban jelentette az otthont, a helyet, ami a sajátjuknak nevezhettek a világból, elkezdtem gondolkozni egy installáción a fizikai /érzelmi térfoglalásról, az otthon fogalmáról, jelentőségéről.

A fotók, nevezzük akár dokumentumsorozatnak, mint egy mikrofelvétel, egyrészt üres tereket ábrázolnak a költözés, a személyes tárgyak elszállítása után, másrészt kisebb részleteket ábrázolnak a lakásról, amelyek olyan aprók, hogy már-már felismerhetetlenek; és egy ismeretlen számára visszakövethetetlen, hogy hol készültek – számomra mégis pontos helyeket és múltbéli helyzeteket jelölnek. A/egy lakásról szólnak, mint fizikai és mint szimbolikus helyről, ahol generációk életének az emlékei, történései felhalmozódnak, elfelejtődnek.

A fotókon egyfajta absztraháló megközelítéssel dolgoztam, ahol már konkrét tárgyi mivoltukat majdnem elveszítik az ott látható formák, színek, és szimbolikus értelmet nyernek; absztrakt képekké válnak. A videó nem látszik, csak hallatszik az üres terekben lépések zaja, amit hanginstallációban mutatnék be a képek mellett. A képek a „felesleges”, jelentéktelen részleteket ábrázolják egy lakásból, ami érzékelhetően üres, mégis őrzi az emlékeket, sztorikat. Ezektől az élményektől, meghatározó élményektől nevezünk egy helyet otthonunknak, és ezért érezzük magunkat néha elveszve, de mindenképpen idegenül egy rideg szállodaszobában utazásunk során. Mert még nem kötődik a konkrét térhez semmilyen élmény, saját információ.

Eredetileg az installációhoz egy fekete-fehér újság lapjait terveztem, hogy a nézők szó szerint elvihessék magukkal az emlékeimet. Ezt végül elvetettem, mivel éppen az egyediséget szerettem volna hangsúlyozni, és végül egy körbejárható, de nem mozdítható installáció építése mellett döntöttem. Ehhez valószínűtlenül nagy, XXL-es méretű zacskókat-táskákat készítettem, amelyek oldalára a fotósorozatból kivett képeket printelek, és amelyek a költözést, konkrét fizikai tér elhagyását is jelképezik; másrészt a gyűjtést, egymásra halmozódását a konkrét tárgyaknak és emlékeknek, amelyek egy otthont alkotnak. Így együtt a konkrét fotók és az emlékek szatyrai beszélnek a fizikai /érzelmi térfoglalásról, az otthon fogalmáról, jelentőségéről.

Az üres, lecsupaszított lakás képei és a hang (némileg) elveszíti saját identitását; a nézőnek mindenképpen egy üres teret mutat. Kvázi elveszíti eredeti funkcióját, hogy otthonként szolgáljon generációk számára. Ugyanakkor a tér közepén elhelyezett objektek (elsőre nagyméretű zacskóknak tűnő tárgyak, amelyek oldalain egy-egy kollázs található a személyes emlékekkel tele) egy másik, szubjektív életteret adnak ki. Egyszerre szeretném a nagyon konkrét teret megjeleníteni (fotók és videó az üres térről) és a szimbolikus emlékeket. Ezért készítettem egy A4-es méretű kollázssorozatot, amelyet aztán digitalizálok, felnagyítok, és egy különleges keretben installálom. A plafonról belógatott körforma (hasonlatos a különböző vásárokon, szakmai kiállításokon láthatókhoz) belső oldalára szeretném ragasztani a kollázsokat. A nézőnek be kell lépnie a körforma közepére, hogy végignézhesse a kollázsokat - ezzel az installálással védem, intimebbé is teszem a munkák bemutatását, és a körforma miatt a munkám egyfajta végtelen történetként is olvasható.­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ A kollázsok saját rajzokat, tárgyakat, fotókat tartalmaznak, egy otthon emlékeit, kisebb-nagyobb hordalékait, amelyek az ott lakóknak fontosak, személyesek, de ugyanakkor mindenki számára értelmezhető emlékekkel, jelenetekkel dolgoznak.





Wednesday, March 23 2011

csoportos kiállitás: Mehr Licht



GlogauAIR invites you to the Open Studios + group exhibition “Mehr Licht”

Friday, March 25, 2011 from 8 pm - 0 am

Saturday, March 26, 2011 from 5 pm - 9 pm

"Mehr Licht" – More Light - is a group exhibition that brings together GlogauAIR current and former resident artists. The exhibition is a tribute to the founder of GlogauAIR, Chema Alvargonzález (1960-2009), to inaugurate the new project space, based in his former studio.

The title of the exhibition is based on the light installation that Alvargonzález created for the Swiss Embassy in Berlin in 2001. The last words that Goethe uttered before dying "Mehr Licht" were given to the invited artists as a starting point to develop new works for the exhibition. The different proposals offer a reflection on the role of the light from the most varied perspectives composed by the artists who, by working and living there, give life to the Alvargonzález's project.

GlogauAIR  Glogauer Str. 16 10999 Berlin  http://www.glogauair.net



Tuesday, March 22 2011

A nizzai szoba - és más fontos helyek



Mehr Licht kiállitási látkép, GlogauAir műteremház Galériája, Berlin, 2011
A nizzai szoba, diavetítés és fehér bútormakett kartonból, 45 x 42 x 80cm

Az elmúlt évek utazásaiból sok élményt őrzök, mindazokról a helyekről, ahol hosszabb-rövidebb időt eltöltöttem. Nemcsak emlékeim vannak erről, hanem konkrétan egy sorozat dia is készült az évek folyamán: vannak képeim bútorokról, szobasarkokról vagy éppen egy nizzai ablakból látható panorámáról; amelyeket annak idején meg akartam mindenképpen őrizni.

Ezek az élmények lassan halványulnak, összekeverednek; mar nem olyan fontos az időpont vagy a konkrét hely. Így együtt létezik a fejünkben mindez az emlék: egy teljesen irreális világ. A konkrét helyeken készült diákat egymás mellett vetítve igyekszem létrehozni a valóságban is ezt az elképzelt világot. Egyszerre latjuk egy berlini lakás nappaliját a kedvenc budapesti fotelemmel. A néző, aki egyúttal egy párizsi galériatérben sétált, mindezeket a valóságos és elképzelt tereket együtt érzékeli. A diavetítést választottam, mint technikát, éppen mert ugyanolyan illékonynak, illuzionisztikusnak tartom, mint az emlékképeinket.

Vetítési felületként nem ragaszkodtam az igazi bútorokhoz, amelyeknek saját hangulatát, történetet nem szerettem volna behozni a galériába. Ezért kartonból építettem életnagyságú bútorokat, igazi asztal, ablak és fotelek makettjét. Ezek a papírbútorok kellően neutrális közeget adtak az emlékekkel telített, szubjektív vetítésnek. A vastag kartonból gyártott sima fehér felületek imitációi valóságos tárgyaknak, leegyszerűsített formájukkal az identifikáció határán maradnak.

 

 
A nizzai szoba kiállítási látkép, Galerie En Cours, Párizs, 2003
diavetítések nizzai, budapesti, párizsi és marseille-i lakások képeiből, fehér bútormakettek kartonból


Open Studios Montreuil, Párizs (Stéphane Cévrannel)
Magyart szezon
Franciaországban, 2001
2 diavetítés budapesti képekkel egy párizsi műteremben




Wednesday, July 28 2010

A kastély



A kastély 2010, szines fotó, 30 x 90 cm
Fotósorozat Szigligeten, az egykori Eszterházy kastélyban, ma alkotóház.


Wednesday, June 30 2010

titkos kert


2010 Nyár, Budapest fotók mobiltelefonnal, 13 x 18 cm.

Illusztráció, Alain Fouirnier: Az elveszett birtok http://mek.oszk.hu/01600/01656/01656.htm



Saturday, May 8 2010

journal intime / napló









csütörtök, 13
fotósorozat, 50 x 160 cm, 2008

Stratégiák kiegyensúlyozásra kiállitási látkép, Stúdió Galéria
Budapest 2008
csütörtök, 13 fotósorozat 50x160 és 35x80 cm, 5 indiai utazózsák, benne hanginstallációkkal







napló / 1.
fotósorozat, különböző méretek: 40 x 60, 50 x 70 cm, 2006 - 2008

journal intime - napló kiállitási látkép, Lumen Galéria, Budapest, 2006






Friday, May 7 2010

egyéni kiállítás: Stratégiák kiegyensúlyozásra



http://studio.c3.hu/studio_galeria/galeria_magyar/2008archiv/szigethy.html