csendélet fotósorozatok
By anna szigethy on Wednesday, May 5 2010, 19:00 - KÖZTÉR / INTIMITÁS - Permalink
Névjegy 1999
fotósorozat, 30 x 45 cm és műanyag edények
kiállitási látkép Batofar cherche...Budapest fesztivál, 1999, Batofar, Párizs
A Batofar Budapest fesztiválján a helyszinen készitettem több helyspecifikus installációt. A Névjegy cimű fotósorozat a hajó bárjában került bemutatásra; a falon látható fotók műanyag edényeit élőben is melléjük tettem az asztalokra. Ugyanazokból a tálkákból lehetett falatozni, mint a képek szereplői.
minimum 1999
fotósorozat 8 fotóból, egyenként 100 x 70 cm
kiállitási látkép Self service, Galerie Paula Böttcher, Berlin, 1999
Úsztatás 1998
4 fotó, 60 x 80 cm
részlet
A fotókat egy nyári művésztelepen készítettem a Dunaparton. Hagyományos, olaj-papír felületeket, képeket úsztattam/helyeztem szokatlan környezetbe, a vízbe. A képek így hol akciók, mozgások dokumentációi, hol pedig -maguktól- önálló képpé komponált festmények. Eszerint választottam szét a további technikai beavatkozást : vannak fotók, amelyeket meghagytam fotóként, “egy akció dokumentációjaként”, néhányon pedig számítógépen továbbdolgoztam.
Az átvitt értelemben is a víz felszínén vagy alatt lebegő korongok téri helyzetét a néző szeme nehezen egyértelműsíti. Ezt a labilis érzést akartam fokozni, a kollázsokkal: különböző perspektívájú, térbeli helyzetű részleteket igyekeztem egy izgalmas, nem egészen egyértelmű (vagy unalmas) térbe helyezni. A végül elkészült printeken nem mostam össze a fotóknál érzékelhető vágásokat, éles határolóvonalakat. Egy síkba hozva a különböző terek megőrzik, megőrizhetik izgalmas váltakozásaikat.
Csendéletek 1998 - 2002
Gyakran
készítek minimálisra redukált környezetben csendéletfotókat, amelyeken csak
néhány hétköznapi tárgyat látni. Direkt keresem a minél egyszerűbb
beállításokat, megpróbálok egyensúlyozni, hogy feszült és izgalmas maradjon, és
ne váljon unalmassá a kompozíció. A tárgyak elveszítik eredeti funkciójukat,
jelentésüket, így egy fix képen kimerevítve és felnagyítva.
A műanyag
edények állandó szereplői munkáimnak. Úgy fotózom őket, mintha valóban értékes
tárgyak lennének, mint a XVII. századi holland festményeken a tárgyak.
Csillogó, selymes felületük, a titokzatos fény-árnyék játék megörökítésre
érdemes, értékes darabokat imitál.
A fotókon banális tárgyaink kicsit távolságtartóan,
hidegen fotózva, ráadásul a környezetként szolgáló tér is elsőre
személytelennek tűnhet. Mivel egy objektivnek mondott eszközt, fényképezőgépet használok, hidegnek tűnhet ez a
megjelenített világ. Pedig éppen ellenkezőleg, mindezek és a kékes-szürkés
színek, a nagy méretek dacára az eredmény éppen hogy nem személytelen: egy
nagyon is személyes, saját világ bukkan elő, a lakásom személyes tárgyaival.