SzabadTér csoportos kiálllítás
By anna szigethy on Friday, July 29 2011, 10:44 - SZUBJEKTÍV TÉRKÉP - Permalink
Megnyitó: augusztus 5., péntek, 16.30h, a TÁP Színház közreműködésével
Résztvevők:
Arzéniusz Hetes, Fatér Anna és Dr. Vargha Bálint Tamás, Győri Blanka és
Lan Lilla Nguyen, Krizsán Barbara és Szabó Gyöngyvér, Kusovszky Bea és
Nagy Zsófia, MaDok Program - Frazon Zsófia és Joó Emese, Szabó Ágnes
Anna és OB49 alkotó műhely, Szigethy Anna
Bánkitó Fesztivál, Bánk, Tóparti sétány
Szubjektív Bánk 2011, összehajtogatható
kiadvány, egyik oldalán a projektleírásokkal, másik oldalon pedig a
fesztivál helyszínének térképével, amelyet mindenki maga tölthet ki,
megalkotva így saját, személyes Bánk térképét.
A kiadvány lényege, hogy
egyszerre tölt be informatív szerepet a SzabadTér kiállításról, és
interaktivitásra biztatja a résztvevő-nézőket. Az utcanevektől, feliratoktól
megtisztított térkép, amely így részben el is veszíti eredeti funkcióját,
elsőre bármelyik falut ábrázolhatná. Ugyanakkor a nézők, résztvevők által beleírt szavak egy másik, szubjektív életteret adnak ki: ezek ugyanis a
helyekhez kötődő személyes jelzők, megjegyzések. Párhuzamosan a térképpel
ugyanúgy kiadnak csomópontokat, találkozásokat, mint egy létező városi tér.
Egy térkép a hasznos információk, a feliratok
nélkül éppen azt veszíti el, amit a néző nyerhet egyúttal: ugyan azt a
szabadságot nem adja meg, hogy segítségével ne legyünk elveszettek a reális
térben; másrészt éppen, hogy korlátlan szabadságot ad mindenkinek, hogy
szabadon meghatározhassa, „belakja” a teret.
Letölthető kiadvány: bankito kiadvany
A térkép kapcsán: otthon lenni mindenhol a világban
A nomádizmus szó divatos manapság: vakáció, mobiltelefon
csomag, designtárgy; mind ezzel a szóval csábítanak abban az esetben, ha a
hagyományostól kicsit is eltérő mobil módszert, eljárást, formát ígérnek. Nem
véletlen, hogy ezt a fogalmat gyakran használják a szociológusok és utazási
ügynökök egyaránt: a világ felgyorsult, állandóan mozgásban van és a lakosság
nagy része él ma átmenetileg (saját akaratából vagy politikai, gazdasági okok
miatt), rákapcsolódva különböző közlekedési és technológiai hálózatokra, mindig
rendelkezésre állva és mobilizálhatóan.
A távolságok csökkenésével, az egyéni mobilizáltsággal ma
az a hamis illúziónk támadhat, hogy mindenhová eljuthatunk, legalábbis
virtuálisan, hogy mindenhol otthon vagyunk a világban: ez a látszólagos
demokratizálódás megérintette a művészek világát is. Ám a mai nomád művész nem
a vándorló törzsek leszármazottja, hanem kreatív, mobilizált, könnyen
követhető, aki minden időben és helyen képes egyesíteni (és közvetíteni) az
ötleteit, írott vagy vizuális információkat. A nomádizmus az in situ
készült munkáknak egy szükséges formát ad, ezt a kifejezési eszközt adoptálja a
művész munkamódszerébe, ezt a külső kényszerűséget, másfajta életbehelyezkedést
próbálja meg javára fordítani (az állandó helyváltozásokat például).
Nomádnak lenni, mindig útközben, elveszíteni vagy lemondani
nemcsak az állandó műterem tényéről, de mindenfajta kényelemről és ezzel
beidegződésről is, mindez csak erősíti a munkát, nagy hatással van a
munkamódszere. A műterem elhagyásával a művész lemond a munkák elkészültéhez
szükséges hagyományos térről és egyben az intézményes művészet egyik fontos
teréről is. Azok az újabb és újabb helyek, helyzetek válnak témájává, amelyeket
utazásai során felfedez ; amikor nem turistaként, hanem kószálóként
hosszabb-rövidebb ideig bejár egy várost. Az utazás alapvetően individuális
volta kérdőjeleződik meg: nemcsak a mű célja, közvetítési formája változott,
(gyakran útközben, rövid ideig, véletlenszerű közönségnek prezentálva), de
közönsége és a hely maga is alakítja azt.
Az utazási kedv megtör egy régi kontinuitást, a
letelepedést. Ami ma vonzó, az kísérletezni, ideiglenesen dolgozni valahol,
alternatív művészeti kifejezési módokat használni. A nomád művész új
impulzusokat, receptorokat működtethet, mint nézőpontváltás,
környezetváltoztatás vagy a műtárgy és a néző újfajta pozicionálása. A mozgás
lehetőséget ad, hogy ne kész válaszokat adjon, hanem lehetőségeket,
töredékeket, jelen idejű dolgokat közvetítsen. Fenntartja a mozgó, instabil
szituációt, a bizonytalanságot, a rizikót és ezzel a közvetlen reagálás
lehetőségét a világra.
Útközben dolgozni azt jelenti, hogy egy örökké tartó jelen
pillanatban lakni. Éppen azt kerüli ki, ami problémás lehet az intézményes
művészetben, egy non-komfortista attitűddel, közvetlenül és rögtön reagálhat a
térre és a szociális kontextusra.
Az utazás nemcsak a művészek számára vált hétköznapi, elérhető
ténnyé, az iparosított turizmus milliók kikapcsolódási formája. Majdnem minden
határon át lehet kelni, a kíváncsiság és felfedezési vágy kielégíthető; de
mindez előre szervezett folyosókon zajlik. A biztonságban lévő, elkényeztetett
turista nem úgy mozog, mint egy nomád, akinek nincsen más lehetősége, otthona.
Ez egy fontos különbség a turista és a kószáló között: a turista megteheti,
hogy utazik; a kószáló viszont nem tud letelepedni.
A művész számára a helyváltoztatás nem egyenlő a tömegturizmus vagy az egykori földrajzi felfedezők kliséivel, az ő célja, hogy megértse, beavatkozzon a helyi közösségek életébe, prezentálja az idegen tájakat. Turizmus és vizionáló felfedezők helyett a helyváltozás esztétikája vezeti, a work in progress nála valódi értelmet nyer.
Az utazó művész esztétikai illusztrációja az általános nomadizálódásnak: a szó legszorosabb értelmében elmegy megnézni, hogy mi történik a világban. A turisták is ezt az utat követik, csak saját megfigyelés helyett készen kapott, banális élménycsomagokkal felfegyverkezve, mint az útikönyvek, térképek, leszervezett programok. A művész éppen ellenkezőleg, maga írja szubjektív térképét (mi érdekes, mi nem, merre indul tovább) és útikönyve a saját naplója, feljegyzései, videói, fotói, blogbejegyzései.
Miért utazunk? Zygmunt Bauman úgy fogalmaz, hogy ebben a nyugtalan világban az egyetlen elfogadható létforma mozgásban maradni. Az idő és tér összezsugorodásával, a távolságok csökkenésével globális kényszer lett helyet változtatni, mindenről tudni. Ez a vágyott érték, életforma, ez adja meg a szabadság érzését. Aki nem tud, vagy nem akar mobil lenni, háttérbe szorul, kisebbségbe kerül.
A térhez kötöttségnek vége, a mobilitásra - többek között -
új kulturális alternatívák is épülnek. A nomád művész felvállalja, hogy egy
ismeretlen közegben dolgozzon, ezzel kezdjen valamit, mivel a földrajzi helyzet
jelentőségét vesztette, a távolságok már nem számítanak, az eltérő identitások
nem tarthatóak vagy nem érdekesek fenntartani őket többé.
Véletlenszerűen kiválasztott helyek és portrék idegenekről,
amelyben a nagyváros feszültsége és fenyegetése van – a művész és vele a néző
direkt és anonim tanúi a városi térnek. A legbanálisabb tárgyakat, az új
építészeti környezetet és atipikus történeteket használják, mindez egy montázst
ad ki töredékekből, hangokból, emberekből; az elindulási, találkozási pontokból
és elválásokból.
részletek, Szigethy Anna: Épített
táj, nem-hely és köztér a kortárs fotográfiában DLA értekezés, MKE,
Budapest, 2009