Edit képei installációs terv, 2012
Tavaly ősszel a Közös gondolat - nem közhely csoportos kiállításhoz Németh Edittel (BME, Ergonómia és Pszichológia Tanszék) dolgoztam együtt. A videóinterjúban elhangzott egy mondata: a városban sétálva helyet nemcsak fizikailag éljük meg, hanem emlékek, ott történt események, hangulatok is eszünkbe jutnak vele kapcsolatban ; szinte egyszerre létezik a két tér, a valóságos, és egy szubjektív, a magánéletünkhöz ezer láthatatlan szállal kötődő másik.
Ebből a gondolatból kiindulva készítettem egy új munkát, amiben nem közreműködő, hanem főszereplő lett: olyan képeket hoztam létre, amelyek az elmesélt, különböző budapesti terekhez kötődő emlékeit igyekeznek vizuálisan leírni. Egyeztettünk, és a képeket plakátként kiragasztottam a többi plakát és hirdetés közé az utcán. Egy darabig, ha E. a Ráday utcánál, a Petőfi hídon vagy a Dob utcában járt, az eddig csak átsuhanó gondolat, emlék most valóságosan is megjelent neki.


Edit képei a plakátsorozat kiragasztva budapesti utcákon, 2011. október

Ezután végigjártuk közösen "személyes" budapesti útvonalát, készítettünk egy videót a helyszínekről és ahogy E. a különböző helyekhez kapcsolódó élményeit, emlékeit meséli vagy épp viszonyát az adott fotóhoz. Az új munkában ez a videó hang formájában jelenne meg: a falra ragasztott nagyméretű print elé (egyike a kiválasztott plakátoknak) le lehet ülni és fülhallgatón hallgatni, amit E. mesél, közben a néző lába előtt, a földön is kisebb méretben ott lesz az összes kép, amiről szó esik.


installáció makett
Edit képei fotósorozat 2011, 200 x 235 cm poszter a falon, 40 x 60 cm printek szétszórva földön, videó 1'35 perc mp3 lejátszóban (csak hang). Az odakészített székbe (fotelbe) ülve a néző egyszerre hallgatja Editet, ahogy a neki fontos budapesti helyekről beszél, reagál a képekre; közben pedig nézegetheti szemben a posztert és a földön elszórva heverő plakátokat.










Edit képei fotósorozat 2011, 200 x 235 cm poszter és 40 x 60 cm printek
A fotók, amelyekkel le próbáltam írni E. emlékeit, zömükben városképek maguk is, amelyek bár nagyon konkrét helyszíneket mutatnak; alkalmasak más jelentésre is. A legtöbb kép ismeretlen helyet, nagyon mesterséges jelenetet mutat, amitől elbizonytalanodik a néző, hogy manipulált vagy berendezett képpel van-e dolga (mint a végtelen tengerbe vezető uszodai lejárat, a négyszer egymás mellé tett jellegtelen aluljáró lépcső vagy a világ végére telepített magányos telefonfülke).

edit_kepei_2flv
Edit képei  videó 1'35 perc mp3 lejátszóban (rövid verzió)