SZIGETHY Anna

To content | To menu | To search

Monday, July 19 2021

Habilitációs előadás


Habilitációs előadás, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, online esemény, 2021.07.13.
Az esemény meghívója: http://www.mke.hu/node/40977

A változás vizuális terei – a saját helyek reprezentációja, alakváltozásai

A habilitációs előadásom témája környezetünk, az urbánus táj alakváltozásai és megfogalmazásának lehetőségei művészeti produktumokban, az egyszerű dokumentáláson túl mindenfajta emlékek, élmények, történések vizuális művekben való kifejezése, sűrítése.
Előadásom gerincét művészi munkáim alkotják, amelyekből kiindulva nemcsak kutatás, művek, kiállítások születnek, hanem ennek a témának oktatási munkámban is fontos szerep jut, több kurzuson dolgoztunk rajta hallgatóimmal már, különböző felsőoktatási intézményekben: a Képzőművészeti Egyetemen Radák Eszter osztályában tartott kurzus során és a Kaposvári Egyetem (ma: MATE) Rippl-Rónai Művészeti Intézetében, több, különböző szakirányos diákjának, mint festő-grafikus vagy animátor, mozgóképes diák. Az elmúlt tíz évben készített műveim bemutatása mellett ezért előadásomban a hallgatóim munkáival mutatom be a szerteágazó lehetőségeket a saját helyek megjelenítésére.










Thursday, February 25 2021

Halott természet


Halott természet
fotósorozat
, plasztikák, utcai akciók, 2021-22

A fotósorozaton közel három év elhasznált műanyag palackjai, dobozai láthatóak egy egyszemélyes háztartásból. Ezekkel a tárgyakkal a kiürülés után nem tudunk mit kezdeni, legjobb esetben próbálunk új funkciót találni nekik, amikor a mennyiségük miatt már ez sem működik, akkor zavartan bedobjuk a műanyag/fém feliratú kukába. Ettől a rossz érzéstől vezetve elkezdtem gyűjteni őket, és elhatároztam, hogy megpróbálom átalakítani őket; értéktelen, ámde mérhetetlenül káros voltukat megváltoztatni; de legalábbis felhívni a figyelmet a környezetünkben észrevétlenül növekvő műanyag hegyekre.

A klasszikus csendélet-festmények mintájára - úgy, mintha értékes tárgyak lennének, fotóztam őket különböző műtermi vagy otthoni környezetben, amely kompozíciókba a műanyag hol belesimul (mintha maga is egy értékes dolog lenne), hol riasztóan különválik a többi használati tárgytól, gyümölcstől.

Egységes szürkére festettem őket: ezzel elveszítették konkrét jelentésüket, hogy mire használtuk őket valaha, valamint látványosabban jelennek meg érdekes formai megoldásaik, kisebb-nagyobb különbözőségek.




Halott természet, fotósorozat, 2022,
különböző méretek: 60x40 cm, 80x53cm




Halott természet, utcai akciók fotódokumentációja, plasztikák, 2022
plasztika:40x80x32cm  digitális fotók
különböző méretekben: 60x40 cm, 80x53cm


Halott természet, fotó,installáció, 2021, szürkére festett műanyag palackok, mezgazdasági hálók





Wednesday, December 30 2020

PATRON 2020, vásár


Részvétel az FKSE (Fiatal Képzőművészek Stúdiója) PATRON 2020 karácsonyi vásárán, ami idén leginkább online kerül megrendezésre. Minden információ a vásárról és vásárlásról: https://www.facebook.com/events/378774026514360.
A katalógusban itt lehet nézelődni:
https://issuu.com/fksestudio/docs/patron_issuu__1_?fbclid=IwAR2lsim6FMh3hjZq1_xT4sBM1q6KQenyQEVBrzYdzjulkIklSKj-I8Oo__0






Thursday, November 12 2020

FOTÓMAPPA konzulens, Capa Központ


2020.11.11. szerdán 15 órakor szakmai konzultáció a Capa Központban
Felkért konzulens: Szigethy Anna képzőművész

A portfólió konzultáción való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A jelentkezések elfogadása a regisztrációk beérkezési sorrendjében történik, és erről értesítést küldünk. Egy beszélgetés legfeljebb 20 percig tart, téma, technika és formátum szempontjából nincs megkötés. https://capacenter.hu/esemenyek/fotomappa-szakmai-konzultacio-a-capa-kozpontban-16/






Monday, October 26 2020

Bauhaus up!, kiállítás kurátor


Kiállítás kurátor, Bauhaus Up!, FUGA, Budapest, a Budapest Designweek része, 2020.10.12.-2020.10.11.
A MATE Kaposvári Campus, Rippl-Rónai Művészeti Kar hallgatóinak munkái a Bauhaus kapcsán: feldolgozások, parafrázisok, újragondolások. Tárlatvezetés Szalay Miklóssal: https://www.youtube.com/watch?v=8yA3iecNEGM&t=3145s







Tuesday, August 25 2020

Microcosmos videóportré


FUGA, 2020. augusztus, Microcosmos videóportré sorozat

videó: https://www.youtube.com/watch?v=cjF3VMbsu7Q






Saturday, February 22 2020

Interventions - Beavatkozás. Képi beavatkozások a testen, a házon, a mezőn, csoportok kiállítások

csoportos kiállításon részvétel, UMCS Művészeti Kar, Lublin, Lengyelország, 2020.01.14.-02.04. + RIPPL Galéria, MATE RRMI, Kaposvár, 2020.02.26.-03.16.

Kiállító művészek a MATE Rippl-Rónai Művészeti Intézet művésztanárai: Gyenis Tibor, Jónás Péter, Károly Sándor Áron, Máté Balázs, Molnár Ágnes Éva, Pecsics Mária és Szigethy Anna.

Ebben a munkában a városi terekben megjelenő intimitással, a változó városképhez való személyes viszonnyal foglalkoztam. Főleg Berlinben és Budapesten, a volt szocialista blokk városaiban és jellegzetes negyedeiben dolgoztam, így figyelmem a lakótelepek felé irányult. Elsősorban a standardizált lakóterekre és az ott kialakult életminőségekre koncentráltam az építészet, a belsőépítészet és a tárgykultúra jellegzetességeit vizsgálva. Az installáció különböző médiumokkal létrehozott elemekből áll. Egyrészt fizikailag jelenítem meg a helyet, a hangulatot konkrét fotókkal, videókkal, tervrajzokkal. Másrészt ettől elvonatkoztatva, egy szimbolikus jelentést szeretnék bemutatni, ami nemcsak erre a konkrét városrészre, de a modernizmus lázas lakótelep-építészetére és az odaköltözők közösségére reflektál, igyekszik megjeleníteni mindazokat a vágyakat, történeteket, elképzeléseket, amelyek ehhez az építészeti térhez kapcsolható.

Lakótelep 2015, installáció

Terítők v.s. lakótelep-alaprajzok terítők összevarrva 120*450 cm, alaprajzok 106*660 cm

Lakótelep fotósorozat, 2 darab, egyenként 100*70cm

Véletlen csendéletek elvihető lapok, 20 képből álló fotósorozat egybefűzve, 21*29,7cm, 200 példányban

Lakótelep grafikai lapok, 10 kollázs, egyenként 22*19 cm

Bejárati függöny molinó, 220*130 cm




Friday, September 27 2019

Home, sweet home, fotósorozat


installációs munkák az otthonról és az otthontalanságról, 2018-22
installáció, fotósorozat, kollázsok és objektek



Van, aki könnyedén költözik egyik helyről a másikra, és van, aki egy életen át építgeti, őrzi, amit összegyűjtött. Van, akinek időnként új helyekre van szüksége, és van, akinek biztonságot ad a családi otthon, lakás megléte – még ha távol is él onnan. Ehhez az új munkámhoz a téma maga az az otthon, az a lakás, ami tele van a családom és saját történeteimmel. Mivel a gyerekkori otthonomat eladtuk és felszámoltuk, az elmúlt években az otthonosság-otthontalanság kérdése foglalkoztatott.Hogy mit kezdjen az ember az emlékeivel, az építő jellegű élményeivel, amelyek szorosan kapcsolódnak egy adott térhez. Ami, ha el is tűnik a mindennapi életéből megmarad az a biztonság, identitás, amit valaha jelentett.Ennek kapcsán ott készült fotókkal, videókkal dolgoztam, amelyeket kiegészítettem olyan saját kollázsokkal, képekkel, amelyeket egykori élmények alapján reprodukáltam. Az egész otthon-otthonosság kérdés néhány éve, az Európát elért menekülthullámmal kapcsolatban is felmerült bennem: látva az embereket, akiknek az a másfél négyzetméternyi karton a Nyugati tranzitban jelentette az otthont, a helyet, ami a sajátjuknak nevezhettek a világból, elkezdtem gondolkozni egy installáción a fizikai /érzelmi térfoglalásról, az otthon fogalmáról, jelentőségéről.

A fotók, nevezzük akár dokumentumsorozatnak, mint egy mikrofelvétel, egyrészt üres tereket ábrázolnak a költözés, a személyes tárgyak elszállítása után, másrészt kisebb részleteket ábrázolnak a lakásról, amelyek olyan aprók, hogy már-már felismerhetetlenek; és egy ismeretlen számára visszakövethetetlen, hogy hol készültek – számomra mégis pontos helyeket és múltbéli helyzeteket jelölnek. A/egy lakásról szólnak, mint fizikai és mint szimbolikus helyről, ahol generációk életének az emlékei, történései felhalmozódnak, elfelejtődnek.

A fotókon egyfajta absztraháló megközelítéssel dolgoztam, ahol már konkrét tárgyi mivoltukat majdnem elveszítik az ott látható formák, színek, és szimbolikus értelmet nyernek; absztrakt képekké válnak. A videó nem látszik, csak hallatszik az üres terekben lépések zaja, amit hanginstallációban mutatnék be a képek mellett. A képek a „felesleges”, jelentéktelen részleteket ábrázolják egy lakásból, ami érzékelhetően üres, mégis őrzi az emlékeket, sztorikat. Ezektől az élményektől, meghatározó élményektől nevezünk egy helyet otthonunknak, és ezért érezzük magunkat néha elveszve, de mindenképpen idegenül egy rideg szállodaszobában utazásunk során. Mert még nem kötődik a konkrét térhez semmilyen élmény, saját információ.

Eredetileg az installációhoz egy fekete-fehér újság lapjait terveztem, hogy a nézők szó szerint elvihessék magukkal az emlékeimet. Ezt végül elvetettem, mivel éppen az egyediséget szerettem volna hangsúlyozni, és végül egy körbejárható, de nem mozdítható installáció építése mellett döntöttem. Ehhez valószínűtlenül nagy, XXL-es méretű zacskókat-táskákat készítettem, amelyek oldalára a fotósorozatból kivett képeket printelek, és amelyek a költözést, konkrét fizikai tér elhagyását is jelképezik; másrészt a gyűjtést, egymásra halmozódását a konkrét tárgyaknak és emlékeknek, amelyek egy otthont alkotnak. Így együtt a konkrét fotók és az emlékek szatyrai beszélnek a fizikai /érzelmi térfoglalásról, az otthon fogalmáról, jelentőségéről.

Az üres, lecsupaszított lakás képei és a hang (némileg) elveszíti saját identitását; a nézőnek mindenképpen egy üres teret mutat. Kvázi elveszíti eredeti funkcióját, hogy otthonként szolgáljon generációk számára. Ugyanakkor a tér közepén elhelyezett objektek (elsőre nagyméretű zacskóknak tűnő tárgyak, amelyek oldalain egy-egy kollázs található a személyes emlékekkel tele) egy másik, szubjektív életteret adnak ki. Egyszerre szeretném a nagyon konkrét teret megjeleníteni (fotók és videó az üres térről) és a szimbolikus emlékeket. Ezért készítettem egy A4-es méretű kollázssorozatot, amelyet aztán digitalizálok, felnagyítok, és egy különleges keretben installálom. A plafonról belógatott körforma (hasonlatos a különböző vásárokon, szakmai kiállításokon láthatókhoz) belső oldalára szeretném ragasztani a kollázsokat. A nézőnek be kell lépnie a körforma közepére, hogy végignézhesse a kollázsokat - ezzel az installálással védem, intimebbé is teszem a munkák bemutatását, és a körforma miatt a munkám egyfajta végtelen történetként is olvasható.­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ A kollázsok saját rajzokat, tárgyakat, fotókat tartalmaznak, egy otthon emlékeit, kisebb-nagyobb hordalékait, amelyek az ott lakóknak fontosak, személyesek, de ugyanakkor mindenki számára értelmezhető emlékekkel, jelenetekkel dolgoznak.





Saturday, May 4 2019

Bauhaus Up! 1919-2019, kutatás, programvezetés:


Bauhaus Up! 1919-2019 - az idén 100 éves Bauhaus szerepe a művészeti képzésben ma, programvezető, MATE, Rippl-Rónai Művészeti intézet. Bemutatás: https://muveszet.uni-mate.hu/bauhaus-up-1919-20191

Részletes program a weboldalon: https://bauhausup.uni-mate.hu/

összefoglaló videó (Halász Gábor-Sipos Bence: A Bauhaus nekünk): https://www.youtube.com/watch?v=dNBfuHva-m0&t=1506s



A Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kara, a RIPPL a 2018-2019-es tanévben a Bauhaus megalapításának 100. évfordulóját ünnepeli. Kiállításokon, előadássorozaton, tanulmányút és workshop-ok során próbáljuk megismertetni hallgatóinkkal a Bauhaus jelentőségét, máig tartó hatását. Több, mint 15 kurzuson gyakorlati feladatokon dolgoztunk, amelyek különbözőképpen kapcsolódtak a Bauhaushoz - vagy az ott készült ikonikus munkákat, szellemiségét, történetét dolgoztuk fel, vagy aktualizált feladatokban hatását vizsgáltuk.

A Bauhaus a modern művészeti oktató intézmények kiindulópontja, sok esetben ma is azok szerint a módszerek, feladattípusok szerint tanítunk, ahogy azt 100 éve Weimarban elkezdték. Az akkori aktuális vizuális és társadalmi problémák sokszor ma is kérdések egy művész, egy tervező számára - a Bauhaus Up! program során hallgatóink, mai fiatal művészek válaszait, vizuális megoldásait kerestük a témára.


Tuesday, October 23 2018

Nagyváros Brand, kiállítás kurátor


Nagyváros brand - történeti és kortárs fotóművészek városképe Berlin és Budapest, illetve európai nagyvárosok tükrében című kiállításának kurátora

Kiállító művészek: Sibylle Bergemann, Ute és Werner Mahler, valamint az MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék alapszakos hallgatóinak Ön itt áll! kutatási projektje. Megnyitja: Kathrin Kohle, az Agentur der Fotografen, Berlin kurátora

FUGA – Budapesti Építészeti Központ 1052 Budapest, Petőfi Sándor u. 5. A kiállítás megtekinthető 2018. november 14. és december 3. között

A kiállítás a European Month of Photogaphy és a Fotóhónap2018 fesztivál része



Nagyváros brand - történeti és kortárs fotóművészek városképe Berlin és Budapest, illetve európai nagyvárosok tükrében

Berlini múzeumokban, könyvesboltokban és turistahelyeken sétálva világossá válik, hogy a város milyen jól alakította a Fal lebontása óta a saját városképét, imázsát. A meghívásra vagy kíváncsiságból odaérkező, hosszabb-rövidebb ideig a városban dolgozó fotóművészek sorozatait nézegetve egy nagyon határozott és erős anyagot kaphatunk a város múltjának ikonikus időszakairól, helyszíneiről, a város önképéről - a számtalan fellelhető album és kiállítás segítségével. Ez persze fontos a turizmus szempontjából, de ad egy öngerjesztő energiát is a városnak; a Made in Berlin címke a berliniek számára is különleges jelentéssel bír, egy erős hangulati tényező.

A Nagyváros brand című kiállításban megpróbálunk felvillantani ezt az erős hangulatot, amit Berlin (többek) között sugall: Sibylle Bergemann a 70-es, 80-as években készült kelet-berlini városfotóival, életképeivel szerepel a kiállításon; Ute Mahler és Werner Mahler pedig a Külvárosi Mona Lisák portrésorozatával. Bergemann kelet-berlini jeleneteit a hetvenes évektől a Fal lebontása utáni időkig, a kilencvenes évek elejéig tartó időszakból válogattuk. Nemcsak a történelem ismeretében megrázó nézegetni ezeket a szomorú és komor képeket egy leigázott és szétszabdalt városról; beletörődött lakóiról, vádló tekintetű vagy groteszk maszkos kisgyerekekről. Lehet egy fotón a szocializmus dicsőségét megörökítő új lakótelepnegyed; az előtérben elszántan gyomláló néni azonnal megkérdőjelezi azt. Mindenféle előzetes ismeret nélkül is érzékeljük a kétértelműséget, az iróniát, a szomorúságot, amit Bergemann képes a fotóiba sűríteni.

A kiállításon Ute Mahler és Werner Mahler művészektől közös munkájukból, a Külvárosi Mona Lisák című sorozatból válogattunk portrékat. Nagyvárosokban, mint Berlin, Reykjavík, Liverpool, Minszk vagy Firenze fiatal nőket kerestek, akiket érdekesnek találtak és felkérték őket, hogy lakóhelyük környékén lefényképezhessék őket. A hátterek a sokszor egyforma, beazonosíthatatlan elővárosok (amelyek nagy méretben is kiállításra kerültek az arcképek mellett), a lányok öltözete egyszerű, de a klasszikus festményekről ismert kéz- vagy fejtartás és a fekete-fehér színvilág miatt időtlen hatása lesz a hétköznapi portréknak.

A Fortepan budapesti városképeinek sikere megmutatja, hogy a mindenki által ismert városi helyek egy adott történelmi korból milyen másnak, ijesztőnek vagy nosztalgikusnak hatnak összevetve az aktuális képpel; egyáltalán, milyen erős emocionális töltettel bír - különösen igaz ez, ha a bemutatás művészi, vizuálisan erős megfogalmazásban történik. Kár, hogy Budapestről nincs ez dokumentálva, kiadva: időnként előkerülnek sorozatok egyes művészek életműve kapcsán, de nem helyspecifikusan vagy tematikusan. A kiállítást ennyiben témaindítónak szánjuk; egy kutatási projektet kezdeményeztünk Budapest saját identitásának vizuális kifejezésére. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgatóinak kutatási projektje, az Ön itt áll! - Budapest művészeti koordinátái 1968-1993 címmel a városi térhasználatról szól, az ebben az időszakban készült művek; akciók, performanszok, helyspecifikus installációk, videóművek és fotósorozatok felhasználásával. Egy képzeletbeli térképre helyezve az alkotások helyszíneit, Budapestnek egy olyan arcát szeretnénk láthatóvá tenni, amelyben a városrészek, terek többletjelentést kapnak az ott dolgozó művészek művei miatt; amit fel lehet fedezni és beépülhet a városról alkotott, közös képünkbe.




- page 3 of 11 -